اعلام برندگان شانزدهمین آزمون موسیقی چایکوفسکی

اعلام برندگان شانزدهمین آزمون موسیقی چایکوفسکی

برندگان شانزدهمین آزمون چایکوفسکی که المپیک موسیقی کلاسیک در جهان محسوب می‌شود، در شش رشته مختلف انتخاب شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مربوط به آزمون چایکوفسکی (tch۱۶.com)، رقابت سال جاری چایکوفسکی در ۶ بخش پیانو، ویولن، ویولنسل، آواز، سازهای بادی چوبی و بادی برنجی برگزار شد و اسامی برندگان نهایی اعلام شدند.

بیست و پنج شرکت کننده در بخش پیانو در آزمون سال جاری به رقابت پرداختند و در این رشته، مدال طلا به «الکساندر کانتورو» از فرانسه رسید. همچنین «دمیتری شیشکین» از روسیه و «مائو فوجیتا» از ژاپن به‌طور مشترک مدال نقره این بخش را تصاحب کردند و مدال برنز این رشته به سه شرکت کننده از کشورهای روسیه و آمریکا اهدا شد.

در بخش ویولن نیز ۲۳ نفر شرکت کننده حضور داشتند و مدال طلا، نقره و برنز این بخش به ترتیب به «سرگئی دوگادین» از روسیه، «مارک بوچکف» از بلژیک و «دانگیون کیم» از کره جنوبی رسید.

امسال در رشته ویولنسل آزمون چایکوفسکی، بیست و پنج نفر به رقابت پرداختند و «زلاتومیر فونگ» از آمریکا مدال طلا، «سانتیاگو کانون والنسیا» از کلمبیا مدال نقره و «آناستازیا کوبکینا» از روسیه مدال برنز این رشته را به دست آوردند.

بخش آواز آزمون چایکوفسکی به دو گروه زنان و مردان اختصاص داشت که ۵۹ نفر در آن شرکت کردند. در بخش زنان، «ماریا باراکووا» از روسیه، «آیگول خیسماتولینا» از روسیه و «ماریا موتولیگینا» از روسیه به ترتیب مدال طلا، نقره و برنز این رشته را تصاحب کردند.

در بخش مردان نیز مدال طلا به «الکساندروس استاوراکاکیس» از یونان، مدال نقره به «گیهون کیم» از کره جنوبی و مدال برنز به «میگران آگادجانیان» از روسیه اعطا شد.

در بخش ساز بادی برنجی، ۴۶ نفر به رقابت پرداختند و جایزه طلای این بخش به طور مشترک به «یون زنگ» از چین و «الکسی لوبیکف» از روسیه اعطا شد. همچنین «فدور شاگوف» از روسیه و «فیلیکس کامی ژان دروو» از فرانسه به مدال‌های نقره و برنز دست یافتند.

آزمون چایکوفسکی سال جاری در رشته ساز بادی چوبی، ۴۸ شرکت کننده را به رقابت کشید و برندگان مدال طلا، نقره و برنز این بخش به ترتیب عبارت بودند از: «ماتوی دمین» از روسیه، «جودی اسکارلت بلانکو لوئیس» از ونزوئلا و «الساندرو بوراری» از ایتالیا.

جایزه ممتاز آزمون سال جاری نیز به «الکساندر کانتورو» از فرانسه رسید. این نوازنده پیانو نخستین فرانسوی دریافت کننده جایزه چایکوفسکی محسوب می‌شود.

قرار است اولین کنسرت‌های باشکوه برندگان شانزدهمین آزمون چایکوفسکی در دو شهر مسکو و سن پترزبورگ برگزار شود. برندگان هر بخش جایزه‌ای به ارزش ۳۰ هزار دلار دریافت کردند و به برنده جایزه ممتاز این رقابت نیز یک‌صد هزار دلار دیگر پرداخت شد.

آزمون چایکوفسکی، نه تنها یک فرهنگ موسیقایی ارزشمند در روسیه به شمار می‌رود، بلکه رویدادی بزرگ در بخش موسیقی جهان محسوب می‌شود. این آزمون بین المللی هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود.

سن مجاز برای نوازندگان شرکت کننده در این رقابت ۱۶ تا ۳۲ سال و برای خوانندگان ۱۹ تا ۳۲ سال بود. این رقابت به نام «پیوتر ایلیچ چایکوفسکی» آهنگساز معروف روسی نامگذاری شده است.

اولین سری از این رقابت در سال ۱۹۵۸ در دو بخش پیانو و ویولن برگزار شد. رقابت دوم در سال ۱۹۶۲ برپا و بخش ویولنسل به آن افزوده شد. بخش آواز نیز در جریان رقابت سوم چایکوفسکی در سال ۱۹۶۶ در این مسابقه گنجانده شد.
رقابت بین المللی چایکوفسکی در سال ۲۰۱۱ برای اولین بار در دو شهر مسکو و سن پترزبورگ برگزار شد. پانزدهمین دور از این رقابت‌ها با یک‌صد و هفتاد و پنجمین سالگرد تولد این آهنگساز بزرگ روسیه همزمان شد.