اجرای بانوان هنرمند ایرانی در نمایشگاه جهانی موسیقی وُمِکس

اجرای بانوان هنرمند ایرانی در نمایشگاه جهانی موسیقی وُمِکس

ارکستر بانوان خنیاگران مهر به رهبری و آهنگسازی بهزاد عبدی در نمایشگاه جهانی موسیقی یا به اختصار وُمِکس ۲۰۱۹ فنلاند، اجرا خواهند داشت.

ارکستر خنیاگران مهر قرار است در نمایشگاه جهانی موسیقی/World Music Expo به اختصار ومکس /WOMEX، از اول تا پنجم آبان (۲۳ تا ۲۷ اکتبر) در شهر تامپره فنلاند حضور پیدا کند.

این گروه موسیقی تاکنون تورهای بین المللی متعددی؛ از جمله در کیف (اکراین) به خوانندگی وحید تاج، در پاریس (فرانسه) به خوانندگی محمد معتمدی، تون (سوئیس) به خوانندگی نوید نوروزی و تور آلمان در شهرهای برلین، هامبورگ و فرانکفورت به خوانندگی عارف رفعت برگزار کرده است.

«پرواز» برای قانون و ارکستر، تکسوار «تار» و ارکستر، «با باران می‌رقصد» برای قیچک و ارکستر، «ماه سکوت و تو» برای کمانچه و ارکستر، «خاطرات رفته» برای عود و ارکستر، «بزمان» برای رباب و ارکستر، «کژال» برای تار باس و ارکستر، «رقصان» ساخته‌ حسین علیزاده، «شورج بار» قطعه‌ ارمنی و «لزگی» قطعه آذری، قطعات انتخابی ارکستر خنیاگران مهر برای اجرا در نمایشگاه وُمِکس ۲۰۱۹ فنلاند است.

مهرنام رستگاری (کمانچه)، سمانه باروتی نازنین روستا (قیچک آلتو)، نگین زاده وکیلی (قیچک باس)، هیلا فیض پور (تار)، ترگل خلیقی (تار و رباب)، صدا سدیفی (قانون)، رخساره رستمی دارستانی (عود)، بهاره حیدری (تار باس)، شیدا قاضی (نی)، مهرناز دبیرزاده (تمبک و سازهای کوبه‌ای) و عسل ملک‌زاده (دف و دایره) اعضای ارکستر خنیاگران مهر به آهنگسازی و رهبری بهزاد عبدی هستند. همچنین مهدی بایراملو به‌ عنوان مدیر امور بین‌الملل و فرزام شکاری به‌ عنوان مدیر اجرایی این ارکستر را همراهی خواهند کرد.

ارکستر«خنیاگران مهر» به سرپرستی بهزاد عبدی در بیست و پنجمین اکسپوی جهانی موسیقی (ومکس) به پیشنهاد نشر «پردیس موسیقی معاصر» به مدیریت اردوان جعفریان کنسرتی را در تالاراصلی «تامپره» فنلاند برگزار خواهد کرد. این ارکستر از بین بیش از هزار تقاضای شرکت در این دوره نمایشگاه به عنوان یکی از برنامه های رسمی انتخاب و دعوت شده است.

نمایشگاه ومکس دومین نمایشگاه جهانی معتبر موسیقی پس از میدم فرانسه است. تاریخچه شکل گیری این نمایشگاه به سال ۱۹۹۴ بازمی گردد که پس از آن به صورت گردشی در کشورهای اروپایی برگزار شده است و تا کنون آلمان، بلژیک، فرانسه، سوئد، هلند، اسپانیا، انگلستان، دانمارک، یونان و چند کشور دیگر از میزبانان ادوار گذشته این نمایشگاه بوده اند.

هرساله در این نمایشگاه صدها شرکت فعال در زمینه موسیقی گرد هم می آیند و از فرصت های ممکن برای گسترش فرهنگ موسیقی کشور خود به دیگر کشورها استفاده می کنند. در این نمایشگاه همچنین هنرمندان مستقل، برنامه گذاران، پخش کنندگان، رسانه ها و تهیه کنندگان بسیاری بدون داشتن غرفه حضور دارند. همزمان با برگزاری نمایشگاه بیش از صد برنامه اجرای زنده موسیقی نیز در سالن های مختلف شهر برگزارکننده اجرا می شود که شرکت در آنها برای ثبت نام کنندگان نمایشگاه رایگان است.

در کنار این فعالیت ها نشست های اختصاصی در مورد صنعت موسیقی، حقوق معنوی و دیگر موضوعات مرتبط نیز برگزار می شود. شرکت کنندگانی از میان موسسات فرهنگی هنری کشورمان در سال های گذشته در این نمایشگاه حضور داشته اند که می توان به ماهور، سروش، هرمس ، ماهریز، آوای باربد و نقطه تعریف اشاره کرد.